چهل وپنجمین سالگرد حزب دموکراتیک خلق افغانستان
هدایت حبیب                                                     هدایت حبیب

       

   خردمندانی از نیاکان ما ، از گذشته هایی دور مردم را به : پندار نیک ، گفتار نیک ، وکردارنیک دعوت مینمودند . این چراغ که در سرزمین آبایی ما افروخته شد ، تابناکتر گردید . رفته رفته فرزندان ی دراین سرزمین پا  به عرصه ی هستی گذاشتند ، که نه تنها برای خود، بلکه در غم ودرد دیگران نیز بودند . چنانچه فقط برای تاُمین سلطنت مشروطه ی جانهایی عزیز خود را ایثار نمودند. درود بی پایان تاریخ به آنها !                                           وارثان آنان از افتخارات وپیروزیهایی آنها بهره گرفتند ، از شکستهایی ایشان آموختند ، در نتیجه بفکر مبارزات متشکل افتیدند ، بنا بر آن تشکیل احزاب را مطرح نمودند . در اثر جدوجهد مشروطه خواهان که جو نسبتاً مساعد تری نسبت به گذشته به وجود آمد و نام دهه ی قانون اساسی را به خود دریافت ، آگاهان انسان پرست ، دست به کار تاسیس احزاب زدند . از جمله به تاریخ 11 جدی1343 حزب دموکراتیک خلق افغانستان بوسیله ی، وطن پرستان ، انسان ی سالار گرد آمده در کنگره ی موسس ، تشکیل گردید . بقول زنده یاد   ببرک کارمل فقید بادبان کشتیی خلق افغانستان در بهر بی کران هستی ،  رو به سویی ترقی بلند گردید . این حزب جوان به زودی به مکتب بزرگ وطن پرستی و آموزیشی تبدیل شد . از دو مجرا به پرورش ، آموزش و روشنگری  مبادرت ورزید : از یک سو ، جوانانی که به طور روز افزون به آن می پیوستند ، در کورسهایی درون حزبی ،به وسیله ی آموزگاران ورزیده و دانشمند : اقتصاد ، فلسفه ، ساختاری سیاسی دولت را می آموختند و به وطن  دوستی و وطن پرستی ، به فن نویسنده گی ،نطاقی ، سپورت ، پرورش        کوده کان ، تدبیر منزل و به دهها حرفه وشیوه هایی نوین دیگر ی زندگی تربیت می شدند .  

   از سویی دیگر فراورده هایی فکری این حزب ، مانند : مضامین جریده های خلق و پرچم ، نشر مقاله ها در سایر جریده ها و روز نامه ها و مجلات ،      سخنرانیها در متنگها ، در مظاهرات ، در کنفرانسها و سایر گردهماییها و       به خصوص سخنرانی هایی ببرک کارمل فقید در پارلمان ، سبب ایجاد          آگاهی بیشتر و رشد ذهنی هموطنانمان میگردید .                    

              از نگاه تشکیلاتی نیز ح،د،خ،ا در مقایسه با احزاب همدوره ی خود ، بزرگتر شد ، وسعت و گسترش بیشتر یافت ، قد کشید و برومند شد و به نیروی قابل ملاحظه درجامعه ی افغانی عرض وجود کرد . ح،د،خ،ا به انترنا سیونالیزم     باور داشت ، عضو از خانه دان احزاب پیشرو جهان بود ،در کانفرانسها و     جلسات احزاب برادر شرکت می جست ، بطور متقابل از طرف آنها ارج گذاشته می شد و احترام می گردید و به خار چشم دشمنان ترقی افغانستان مبدل گردید ، سوگمندانه فرد نفوذی آنها توانست حزب را متفرق کند . انشعابی بوجود آمد ، ستیزه جویی در برابر هم صورت می گرفت ، در اثر آن تقریباً    مدت ده سال اعضایی با درد و با  درک حزب ، از فراق هم سوختند ، تا این که وعده ی وصل فرا رسید ، وحدت حزب تاُمین کردید . دلها مملو از شادی    گشت ، چشمها با دیدن همرزمان در جلسات مشترک روشن شد ، در قلبها     امید دمیدن گرفت .                                     

                                بدبختانه باز " ابر سیه هی سرگردان ـ خیمه از دامن کوهسار کشید " توطیه ی دشمن یکی از بانیان برجسته ی حزب را به شهادت رسانید . در ادامه به        شیوه ی خلاف اصول مرامی ، بدون دستور رهبری ، بی آگاهی و بی آمادگی  اعضای حزب ، حاکمیت بر آن تحمیل شد ، اعمال نا بخردانه و ناسنجیده در   دستور روز قرار گرفت ، شیرازه ی یگانگی حزب از هم پاره گردید . در     پیامد ، اعظمت طلبان بر حزب و جامعه مسلط گردیدند . بانیان حزب را کشتند ، تبعید نمودند ، وزندانی کردند . اعمال ناقض ی عنعنه ی دیر پایی       مسلط در جامعه به مرحله ی اجرا گذاشته شد ، تا این اندازه که کمر به کشتن  اکثریت نفوس افغانستان بستند ، شخصیت های ملی ، سیاسی ومذهبی وتعداد   زیاد از مردم شرافتمند و زحمتکش کشور را کشتند و قتل عام نمودند وگفتند:   دو ملیون نفوس به آنها کفایت میکند .       

                                         اعضای حزب نتوانستند ، بیشتر از این ، در برابر اعمال جابرانه ی خود بزرگ بینان تماشا بین باشند . برای جلوگیری خود کامه گی آنها وجا گزینی رهبری سالم به حزب ونجات جامعه و دگرگونی سیاسی ، دست به مبارزه بردند ، در اثر آن جوخه جوخه به شکنجه گاهها رفتند ،مرگ را استقبال نمودند ، زندانها را پرکردند ولی سر انجام به کمک انترناسیونالیستها ، حزب و کشور را از شر عظمت طلبان و جباران رهانیدند . در های زندانها را کشودند . قلبهای هوطنان را شاد ساختند ، لبهایشان را پر از تبسم نمودند . ولی اعمال زشت خود بزرگ بینان و پلانهای حامیان شان ـ به خصوص نابود ساختن ی شخصیت های ملی ، سیاسی و مذهبی ـ چنان بر جامعه تاُثیر منفی    ژرف گذاشته بود ، که هرگز زدوده نشد و مانند زهری پیکر حزب و جامعه را مسموم ساخت .      

  سرنگونی خود بزرگ بینان سبب حار شدن ی حامیان شان گردید . بنا بر آن  تهاجم وسیع تبلیغاتی ، تخریباتی و جنگی بر ضد افغانستان آغاز گردید ، در    مقابل اعضای حزب دمکراتیک خلق افغانستان به ساختمان جامعه و دفاع از   آن  کمر بستند ، دسته دسته به مزرعه ها، کار خانه ها وموسسات تعلیمی       شتافتند . گروه گروه به ارگانهای قوای مسلح پیوستند . خونهای پاک خود را   نثار دفاع از مردم کشور وسرزمین افغانستان نمودند . تپه ها از مفضله های   سر سپردگان پر گردید . بازآینده گان ، راه پیشرفتگان را با تلاش بیشتر از پیش ادامه میدادند و جایشان در صفوف قوای مسلح پر می نمودند .              تحت رهبری ح،د،خ،ا مردم کشور به منظور دفاع از منافع صنفی خود و       ساختمان وطن ، سازمانهای صنفی و اجتماعی متعدد را ایجاد نمودند و به آنها پیوستند . صدها شیرخوارگاهها ، کودکستانها ساختمان و ایجاد کردند . صدها مکتب در قریه ها ، قصبات و شهر ها اعمار تاسیس نمودند ، دها دانشگاههای عالی در شهرهای مختلف کشور بنا کردند . هزار ها جوان در موسسات تعلیمی و  تحصیلی داخل کشور و دانشگاههای کشور های دوست به آموزش ادامه دادند، سر افرازانه باز گشتند و به ساختمان کشور شرکت نمودند . جامعه ی افغانی برای اولین بار پر از کادر های مسلکی و متخصص ی ملی گردید . هزار ها   جلد کتاب تالیف وترجمه شد و ذهنهای تشنه به علم ودانش هوطنان ما را سیر  آب نمود .    

  تحت رهبری ح،د،خ،ا همزمان با ساختمان کشور و دفاع مسلحانه از آن ،      ساختار حاکمیت ملی پیش می رفت . ارگانهای ملی حاکمیت به شیوه نوین و   دسته جمعی با شرکت دادن وسیع مردم درآنها مساعد و تاُمین گردید . برای    اولین بار در تارخ کشور نمایندگان همه ملیتها با معیار شایستگی امکان شرکت مساویانه در رهبری حکومت ملی را یافتند و شرکت نمودند . بوسیله ی ح ، د ، خ ، ا کار پر ثمر در جهت زدایش برتری جویی و تاُمین تفاهم ملی و   هموطنیی بدون تبع تبعیض و تمایز پیش برده شد .                                 در پهلویی صد ها موفقیت وپیروزی ، زیر رهبری این حزب قوای مسلح شکست نا پذیر ی تشکیل گردید . نظامیان میهن دوست ، در همه ارگانهای قوای مسلح به اساس تشریک مساعی رفیقانه توانسته بودند ، کشور را از وجود دشمن پاک نمایند . چنانکه با وجود همه انواع کمک ی به مخالفان از جانب حامیان گسترده ی شان ، زمینه ی عودت قوای محدود انترناسیونالیست   مساعد گردید . بعد از عودت قوا سه سال اندک ی بیش یا کم به ذعامت حزب دموکراتیک خلق افغانستان از حاکمیت دفاع مستقلانه به عمل آمد .               بدبختانه از قضایی روزگار تکیه گاه صلح جهانی درجنگ سرد مغلوب گردید و از هم پاشید . حاکمیت خلق در کشورمان بدون حامی وپشتیبان مادی و معنوی قرار گرفت . ادامه آن در اثر تهاجمات عهد شکنانه ی همه جهان پلشتیها غیر ممکن گردید . بعد از افت ی حزب دموکراتیک خلق افغانستان      (حزب وطن) از رهبری حاکمیت ، بر سر مردم بی دفاع مان بدتر از آنچه     پیشبینی می شد آمد . وضع اسفبار کشور غم اندوه بیچارگی و بینوایی مردم مان زیر ضربات پتیارگان و بربر ها و قهقه ی بلند خنده هایی حا میان شان،    اعضای ح ، د ، خ ، ا (حزب وطن ) را چنان اندوه بار ، دلفگار و افسرده     ساخت که تا چند سالی در آن غرق تفکر بودند .                                   در اثر فروریزی آوار ها حزب از هم پاشید . شیشه امید مردم افغانستان بر    سنگ سخت اصابت کرد . بعد چندی اعضای متعهد پر آرمان حزب در گروپ های مختلف بنامهای گوناگون گردهم آمدند هرکدام به راهی روان گردیدند . از جمله دو سازمانی تشکیل شده از با ثبات ترین اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان : نهضت فراگیردموکراسی وترقی افغانستان و       حزب متحد ملی افغانستان در پی تفهمات سازنده ، اناد وحدت را کمسیون وحدت مشترک هردو سازمان به امظا رسانیدند . دلها را گرم تر ساختند . به اعضایی هردوسازمان نیرو وقوت قلب بخشیدند . باور مندیم که این یگانگی آغاز و زمینه  ساز تفاهم ، نزدیکی و بهم آیی همه پارچه های جدا شده از پیکر ح ، د ،خ ،ا  حزب خونین کفنان و شهیدان ، و از سرگیری مبارزات داد خواهانه ی همه اعضای دور مانده آن حزب از مبارزه و سیاست باشد . سزاوار تذکر است ،   وحدت دو سازمان نتیجه تشویق ، تحرک بخشی ومبارزه وحدت خواهانه ی صفوف هردو سازمان بوده است ، بنابر آن از صف هردو سازمان رفیقانه  تقاضا می شود ، که کار درین راستا را تقویت بخشند و همچنان وحدت گریزان را افشا کنند و بر ضد شان مبارزه ی کوبنده ی بیشتر از پیش آغاز  نمایند .                                                            

       چهل پنجمین سالروز تاسیس ح ، د ، خ ، ا را به همه اعضای آن حزب ،       به همه هوا خواهان ، فامیل شهدایی آن حزب تبریک و تهنیت میگویم .         درود بی پایان به روان همه گذشته گان ح ، د ، خ آ                                 

09 /12/31


December 31st, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات